آنچه باید درباره طراحی با آب مرکب بدانید (ترفندها و ابزارها)

جستجو مطالب
آخرین مطالب
آنچه در این مقاله می‌خوانید
طراحی با آب مرکب
آنچه باید درباره طراحی با آب مرکب بدانید (ترفندها و ابزارها)
آنچه در این مقاله می‌خوانید

طراحی با آب مرکب نوعی تکنیک طراحی است که مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. معمولاً این طراحی با استفاده از ابزاری چون قلم‌ مو، جوهر و آب انجام می‌شود. این نقاشی که یک تکنیک اصیل و قدیمی است نیاز به آموزش داشته و باید علم و تکنیک لازم در این زمینه را کسب کرد. مقاله زیر موارد مهمی در مورد طراحی آب مرکب ارائه می‌دهد پس در ادامه با ما همراه باشید.

طراحی با آب مرکب چیست؟

طراحی آب مرکب خیلی شبیه به نقاشی آبرنگ است و در طراحی کاریکاتور، کمیک، تصویرسازی و… می‌توان از آن بهره برد. امروزه بیشتر هنرمندان طراحی کمیک، کارتون و تصویرسازی از این طراحی بهره می‌برند و چون این آموزش با ذهن و یوگا ترکیب شده است، بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته است.

در روش سنتی معمولاً از جوهر مشکی و بعد از آن از قهوه‌ای و رنگ‌های تیره استفاده می‌شده است اما در حال حاضر با توجه به این موضوع که این طراحی را با هر جوهر رنگی می‌توان انجام داد از جوهرهای رنگی متنوع برای این طراحی استفاده می‌شود.

تفاوت طراحی آب مرکب با آبرنگ

هر چند که طراحی با آب مرکب از نظر لایه گذاری، استفاده از آب و بسیاری موارد دیگر شبیه به آبرنگ است اما باید گفت عمده تفاوت نقاشی آب مرکب با آبرنگ این است که شما امکان ویرایش رنگ در آبرنگ دارید اما در طراحی آب مرکب رنگ خشک شده و این امکان از شما سلب می‌شود. ضمن اینکه کیفیت کار، میزان رنگدانه ها و همچنین نحوه ساخت جوهر با یکدیگر متفاوت هستند.

وسایل مورد استفاده در طراحی آب مرکب

خوب است بدانید ابزار مورد استفاده برای طراحی با آب مرکب بسیار کمتر و کم‌هزینه‌تر از وسایل نقاشی آبرنگ است و انواع قلم مو، مرکب، پالت، ظرف آب، کاغذ یا مقوای ضخیم، تخته شاسی، چسب یا گیره از مهم‌ترین ابزارها در این تکنیک هستند.

در ضمن بوم‌های پارچه‌ای و بسترهای چوبی نیز در این طراحی کاربرد دارند و حتی می‌توان از مقواهای گرمی با جنس کتان نیز استفاده کرد و اما از دیگر ابزار طراحی با آب مرکب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قلم مو

از مهم‌ترین ابزارها در طراحی آب مرکب قلم مو بوده که نوع چینی یا ژاپنی بهترین نوع آن است. برای شروع بهتر است از یک یا دو قلم مو ساده شروع کنید.

قلم مو

  • جوهر

جوهر ، مایع رنگی اشباعی است که در طراحی آب مرکب از آن استفاده می‌شود. امروزه تهیه جوهر آسان شده و در انواع مختلف نیز توزیع می‌شود.

  • پیاله

در طراحی با آب مرکب علاوه بر جوهر و قلم مو نیاز به یک پیاله برای آب و یک پیاله درب دار برای برداشتن جوهر و رقیق کردن آن با آب لازم دارید. البته می‌توان از ظرف‌های یکبار مصرف کوچک هم استفاده کرد.

  • کاغذ باطله

کاغذ باطله در این طراحی بسیار لازم است و در شروع بهتر است از دفتر و کاغذهای معمولی برای تمرین استفاده شود.

  • دستمال کاغذی

برای اینکه رطوبت و رنگ اضافی قلم مو گرفته شود بهتر است از دستمال‌های کاغذی استفاده کنیم. در ضمن دستمال‌های لوله‌ای در تمیز کردن میز یا تخته طراحی و خشک کردن قلم مو کاربرد بالایی دارند.

آنچه باید درباره تکنیک آب مرکب بدانید

  • روی ضد آب بودن یا نبودن جوهر حساس نباشید چرا که تأثیر چندانی در نتیجه کار ندارد.
  • برای این سبک طراحی بهتر است از جوهر خوشنویسی وینزور یا مرکب خودنویس استفاده نکنید.
  • بهتر است با تکرار و تمرین متمادی، حالت گرفتن قلم را که به حالت کلاسیک باشد یا نوشتاری به خوبی یاد بگیرید و برایتان به عادت تبدیل شود.
  • تکنیک آب مرکب میان نقاشی و طراحی قرار دارد و لازم است قبل از شروع رنگ ‌گذاری و آموزش طراحی با آب مرکب، آن را به صورت ذهنی روی کاغذ اجرا کنید.

آنچه باید درباره تکنیک آب مرکب بدانید؟

خرید بهترین مرکب برای طراحی

یکی از مهم‌ترین نکات در طراحی یک اثر زیبا استفاده از مرکب باکیفیت و درجه یک است پس اگر شما هم به دنبال خرید بهترین مرکب برای طراحی هستید مرکب اعتدال بهترین گزینه می‌باشد.

این مرکب به صورت ساده و ضد آب در فروشگاه اعتدال اینک وجود دارد و با استفاده از آن می‌توان بهترین طراحی‌ها را اجرا و ارائه داد. همچنین مرکب اعتدال مناسب برای طراحی، نقاشی، خوشنویسی، تذهیب و … است.

سخن پایانی

تکنیک طراحی با آب مرکب بسیار جذاب است و آموزش و یادگیری آن بسیار لذت‌بخش خواهد بود. با استفاده از این طراحی می‌توان کارهای بسیار زیبا و منحصربه‌فردی خلق کرد و در معرض دید همگان قرار داد. البته برای یک طراحی خوب باید از ابزارهای مناسب و درجه یک استفاده کرد و آموزش‌های لازم در این زمینه را کسب کرد.

در این راستا خوب است بدانید فروشگاه اعتدال، برند تخصصی اقلام و لوازم خطاطی، طراحی و خوشنویسی از جمله انواع جوهر، مرکب، ماژیک و دفاتر خوشنویسی در ایران است. اعتدال اینک مفتخر است که سابقه چندین دهه خدمت‌رسانی به هنرمندان گرامی را برعهده دارد.

اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

sbobet slot777 joker123 slot deposit 10 ribu