مراحل نقاشی روی سفال و نکاتی که باید بدانید!

جستجو مطالب
آخرین مطالب
آموزش نقاشی روی سفال
مراحل نقاشی روی سفال و نکاتی که باید بدانید!
آنچه در این مقاله می‌خوانید

سفالگری یک هنر با قدمت است که در ادوار تاریخی دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده و در عین حال تکنیک ‌های مختلفی به آن اضافه شده است. نقاشی روی سفال یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفالگری است که نه تنها برای تزئین محیط، بلکه به عنوان یک عمل هنری در جهت کشف آرامش، سازمان دادن به افکار و بالا بردن تمرکز تاثیرات بی‌نظیری دارد.

امروزه نقاشی روی سفال در بین هنرمندان بسیار محبوبیت زیادی پیدا کرده است چرا که با ساده‌ترین ابزار و تنها با اندکی خلاقیت اجرا شدنی می‌باشد. در ادامه این مطلب به بررسی مراحل نقاشی روی سفال می‌پردازیم.

سفالگری یک هنر با قدمت است که در ادوار تاریخی دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده و در عین حال تکنیک ‌های مختلفی به آن اضافه شده است.

نقاشی روی سفال یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفالگری است که نه تنها برای تزئین محیط، بلکه به عنوان یک عمل هنری در جهت کشف آرامش، سازمان دادن به افکار و بالا بردن تمرکز تاثیرات بی‌نظیری دارد. امروزه نقاشی روی سفال در بین هنرمندان بسیار محبوبیت زیادی پیدا کرده است چرا که با ساده‌ترین ابزار و تنها با اندکی خلاقیت اجرا شدنی می‌باشد. در ادامه این مطلب به بررسی مراحل نقاشی روی سفال می‌پردازیم.

ابزار لازم برای نقاشی روی سفال

  • قلم مو
  • سمباده
  • چسب چوب
  • یک ظرف سفالی
  • رنگ اکریلیک یا گواش
  • اسپری ثابت کننده رنگ (کیلر) روی سفال

مراحل نقاشی روی سفال

نقاشی روی سفال شامل مراحلی می‌شود که اگر به درستی دنبال شوند نتایج مثبتی را به دنبال خواهند داشت. یک ویژگی خوب سفال این است که با هر رنگی قابل رنگ آمیزی است. در ادامه این مطلب به بررسی ابزار لازم و مراحل نقاشی روی سفال می‌پردازیم.

 

نقاشی روی سفال

مرحله اول | آماده ‌سازی ظرف

  • بستر سفالی بوم نقاشی شما است بنابراین باید به درستی آماده شود. اگر شما این بستر را به خوبی آماده نکنید ممکن است به نتیجه دلخواه خود دست نیابید.
  • اولین مرحله از نقاشی روی سفال آماده سازی ظرف است. در این خصوص ابتدا باید ظرف سفالی مورد نظر را انتخاب کنید و سپس سطح آن را با سمباده زبر تمیز نمایید.
  • در ادامه ظرف را با آب سرد بشویید و اجازه دهید تا به طور کامل خشک شود. دقت داشته باشید که اگر ظرف مرطوب بماند، رنگ شما برروی آن پوسته پوسته خواهد شد.

مرحله دوم | زیرسازی

دومین مرحله پیش رو شامل زیرسازی می‌شود. این روند با دو ابزار مختلف قابل انجام است.

  1. چسب چوب: در روش اول کافی است چسب را با کمی آب رقیق کرده و سپس با استفاده از قلم آن را برروی سفال پخش کنید؛ پس از خشک شدن یک لایه دیگر چسب چوب به لایه اول اضافه نمایید.
  2. استفاده از رنگ: دومین مورد زیرسازی با رنگ است پس ‌از این‌که نکات زیر را رعایت کردید باید به سراغ زیرسازی با رنگ بروید شما می‌توانید از رنگ‌های مختلف مانند گواش استفاده کنید و ظروف سفالی مد نظرتان را زیرسازی نمایید.

همچنین بخوانید: ” 5 تفاوت طراحی و نقاشی که نمی دانستید

مرحله سوم | انتقال طرح

پس از به پایان رسیدن و خشک شدن زیرسازی، می‌توانید به انتقال طرح مورد نظر بپردازید. به عبارت دقیق‌تر کافی است با استفاده از مداد یا کاربن، طرح خود را برروی سفال بی اندازید. بعد از انتقال طرح می‌توانید رنگ آمیزی را شروع کنید.

مرحله چهارم | رنگ آمیزی

مرحله بعدی که باید انجام دهید رنگ آمیزی کردن است. شما باید با توجه به طرحتان از ابزارهای درستی استفاده کنید. اگر طرحی که دارید ریز است و به دقت زیادی نیاز دارد، نباید به سراغ قلم‌های خیلی بزرگ بروید. در نهایت پس از طراحی، باید یک لایه‌ی محافظتی ایجاد کنید تا رنگتان از بین نرود و به کارتان آسیبی وارد نشود. در این جهت می‌توانید از روغن جلا یا کریستال و همین‌طور اسپری‌های تثبیت‌کننده رنگ بهره ببرید.

Pottery painting

مرحله پنجم | تثبیت طرح

در نهایت پس از پایان رنگ آمیزی و خشک شدن رنگ، ما به یک ثابت کننده نیاز داریم تا از انحلال رنگ در آینده جلوگیری کنیم. در این خصوص تنها کافی است ثابت کننده (کیلر) را بر روی سفال اسپری کنید.

این نوع تثبیت کننده نه تنها جهت محافظت از طرح، بلکه برای براق شدن آن نیز استفاده می‌شوند. از آنجایی که رنگ‌های اکریلیک و خصوصاً گواش حلال آب هستند، در صورت شسته شدن خراب می‌شوند. از همین روی ما از اسپری تثبیت کننده استفاده می‌کنیم تا از وقوع چنین مشکلی جلوگیری شود.

نقاشی روی سفال با گواش و اکریلیک

جهت نقاشی روی سفال بدون نیاز به کوره، شما می‌توانید از رنگ‌های گواش و اکریلیک استفاده کنید. بدین ترتیب از حلال این رنگ‌ها یعنی آب جهت رقیق شدن آنها استفاده نمایید و سپس با قلمو روی ظرف یا شئی مورد نظر، رنگ‌آمیزی خود را انجام دهید.

در مقایسه اکریلیک و گواش بی‌شک اکریلیک حرف اول را می‌زند چرا که جلوه درخشان‌تری دارد و از آنجایی که پس از خشک شدن به سختی دچار انحلال می‌شود، انتخاب بهتری برای نقاشی روی سفال به شمار می‌رود.

نکات نقاشی روی سفال

فروشگاه اعتدال ، برند تخصصی اقلام و لوازم خطاطی، طراحی و خوشنویسی ازجمله انواع جوهر، مرکب، ماژیک و دفاتر خوشنویسی در ایران است. اعتدال اینک مفتخر است که سابقه چندین دهه خدمت‌رسانی به هنرمندان گرامی را برعهده دارد.

اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

sbobet slot777 joker123 slot deposit 10 ribu