آموزش ساخت مرکب خوشنویسی با ساده ترین روش

جستجو مطالب
آخرین مطالب
ساخت مرکب خوشنویسی
آموزش ساخت مرکب خوشنویسی با ساده ترین روش
آنچه در این مقاله می‌خوانید

ساخت مرکب خوشنویسی تنها به صورت سنتی تهیه می‌شود. از گذشته‌های دور تا به امروز نحوه ساخت مرکب خوشنویسی به روش‌های گوناگونی انجام شده است؛ اما به طور کلی روشی که برای تهیه مرکب خوشنویسی در میان خطاطان معروف رواج دارد.

این است که مقداری دوده به رنگ سیاه را درون آب جوشیده سرد مخلوط می‌کنند. سپس درون این مخلوط مقداری زاج سفید ریخته می‌شود. در نهایت مخلوط را روی شعله بسیار ملایم حرارت می‌دهند تا قوام بیایید. برای تهیه ساخت مرکب خوشنویسی رنگی به جای دوده از زعفران، پوست گردو و یا از انواع گیاهان به رنگ های متنوع استفاده می‌شود.

روش ساخت مرکب خوشنویسی

مرکب سازی در سال‌های دیرین مهم‌ترین پایه نوشتن و خطاطی به شمار می‌آمد؛ ولی با گذشت سالیان دراز از آن دوران باز هم پایه اصلی نشر تعلیم و هنر خوشنویسی وابسته به کیفیت مرکب های دست ساز است. لفظ مرکب بر گرفته از ترکیب شدن چند ماده با یکدیگر است.

از نظر مردم مرکب تداعی گر رنگ مشکی است؛ چون اولین مرکب‌ها همگی از دوده سیاه تهیه می‌شدند. پس قصه خوشنویسی با مرکب های سنتی‌ چیزی متفاوت‌تر از خوشنویسی با خودکار و جوهرهای صنعتی است.

  • ساخت مرکب دست ساز

در ساخت مرکب خوشنویسی تمامی رنگ ها منشأ گیاهی دارند؛ فقط ماجرای رنگ قرمز است که با سایر رنگ های مرکب خوشنویسی فرق دارد. پس برای ساخت مرکب‌ خوشنویسی به روش دست ساز ماده رنگ دهنده را با مقداری آب جوشیده که قبلاً سرد شده است مخلوط کنید.

سپس یک نوع روان کننده مرکب مانند زاج را درون مخلوط بریزید و خوب هم بزنید. سپس محلول به دست آمده را روی شعله‌ای کم قرار دهید و به آرامی هم بزنید تا به غلظت مناسبی برسد. در آخر مرکب قوام آمده را از روی شعله بردارید و اجازه دهید به آرامی در هوای اتاق خنک شود.

ساخت مرکب دست ساز

  • ساخت مرکب رنگی

ساخت مرکب خوشنویسی رنگی همانند ساخت مرکب سیاه در برندهای مختلف مثل مرکب های مشکی خوشنویسی اعتدال است. فقط به جای دوده که رنگ مشکی دارد از گیاهان رنگی، زعفران و حتی پوست گردو استفاده می‌شود. البته گاهی اوقات هم ساخت مرکب با پوست انار انجام می‌شود‌؛ ولی کیفیت این نوع مرکب‌ها برای خوشنویسی با قلم به اندازه مرکب های مشکی خوشنویسی نیست.

  • ساخت مرکب قرمز

برای ساخت مرکب‌ خوشنویسی قرمز از ماده‌ای به نام قرمزدانه استفاده می‌شود. این ماده یک نوع رنگزای طبیعی است که در حقیقت منشأ جانوری دارد؛ چون قرمزدانه از بدن یک نوع حشرات به نام قرمزدانه به دست می‌آید. بنابراین برای ساخت مرکب‌ قرمز این حشرات را خشک کرده و پودر می‌کنند. سپس پودر قرمز رنگ را به عنوان رنگدانه در آب جوشیده ریخته می‌شود‌.

  • ساخت مرکب خشک

خوشنویسان رنگه نویس برای ساخت مرکب‌ خوشنویسی به صورت خشک از موادی مثل نقره، زنگار و همچنین لاجورد، سفید آب و البته شنگرفت استفاده می‌کردند. البته این نوع مرکب‌ها برای خوشنویسی در خانه مناسب هستند؛ چون باید برای ساخت انواع مرکب خشک مثل ساخت مرکب قهوه‌ای و یا ساخت مرکب سفید به صورت خشک اول از همه مرکب را درون آب جوشیده سرد یا گلاب مخلوط کنید.

بهترین مرکب خوشنویسی

اگر در ساخت مرکب خوشنویسی مهارت زیادی ندارید. بهتر است خرید بهترین مرکب خوشنویسی در برندهای معتبر مثل مرکب های خوشنویسی اعتدال را انتخاب کنید. این شرکت با باسابقه با تولید مرکب های ضد آب اعتدال و مرکب های غیر ضد آب اعتدال مرغوب‌ترین مرکب خوشنویسی را در اختیار استادان حرفه‌ای و خوشنویسان مبتدی قرار می‌دهد. تنها کافیست وارد فروشگاه اعتدال شوید تا با انواع بهترین مرکب خوشنویسی در رنگ های متنوع آشنا شوید.

بهترین مرکب خوشنویسی

خرید مرکب خوشنویسی اعتدال

مرکب خوشنویسی نوعی مرکب مخصوص است که فقط برای خوشنویسی به شکل سنتی ساخته می‌شود. از این رو مرکب های دیگری که به شکل جوهر ماژیک، جوهر خودنویس و … به صورت صنعتی ساخته می‌شوند تحت هیچ شرایطی این مرکب های صنعتی برای خوشنویسی مناسب نیستند.

در این میان اگر به دنبال بهترین مرکب خوشنویسی در ۲ نوع جامد و مایع در بازار هستید ما در فروشگاه اعتدال باکیفیت ترین مرکب خوشنویسی را با مناسب‌ترین قیمت در اختیارتان قرار می‌دهیم. فروشگاه اعتدال یک برند تخصصی اقلام و لوازم خطاطی، طراحی و خوشنویسی ازجمله انواع جوهر، مرکب، ماژیک و دفاتر خوشنویسی در ایران است. اعتدال اینک مفتخر است که سابقه چندین دهه خدمت‌رسانی به هنرمندان گرامی را بر عهده دارد.

اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

sbobet slot777 joker123 slot deposit 10 ribu