راهنمای تراشیدن قلم خوشنویسی در ۵ مرحله

جستجو مطالب
آخرین مطالب
آنچه در این مقاله می‌خوانید
تراشیدن قلم خوشنویسی
راهنمای تراشیدن قلم خوشنویسی در ۵ مرحله
آنچه در این مقاله می‌خوانید

تراشیدن قلم خوشنویسی با یک چاقوی تیز و خوب به طرز صحیح تأثیر زیادی در زیبایی و کیفیت هنر خوشنویسی دارد. برای تراشیدن قلم حتماً از یک تیزبر خوب و یا یک چاقوی مناسب استفاده کنید‌؛ چون باید طول برش قلم خوشنویسی به اندازه محیط قلم نی باشد.

پس اگر قطر قلم نی ۱ سانتیمتر است باید محیط قلم خوشنویسی شما حدوداً ۳ سانتیمتر باشد. از این رو برای تراشیدن قلم‌ خوشنویسی باید از ابتدای نوک قلم به اندازه ۳ سانتیمتر پایین بیایید و چاقوی تیزی را در همان جا به صورت عمودی به میدان قلم فرو ببرد.

تراشیدن قلم خوشنویسی

یادتان باشد تراشیدن قلم نی به مهارت‌ خاصی نیاز دارد‌؛ چون تراشیدن قلم خوشنویسی تنها با فرو بردن چاقو به طور عمودی در قلم تمام نمی‌شود‌، بلکه لازم است قلم نی شیب مناسبی یا همان فتح خوبی داشته باشد. مهم‌تر اینکه باید زائده‌های دو سمت قلم با دقت برداشته شود. همچنین سر قلم خوشنویسی با زاویه ۲۲ درجه متناسب با نحوه دست گرفتن خوشنویس برش داده شود.

چنانچه قطر و کیفیت قلم نی طوری است که مانع از جذب بالای مرکب می‌شود بنابراین بهتر است مقداری از پوسته پشت قلم را بردارید تا قلم نی مرکب بیشتری را درون منافذ خود نگه دارد. البته برای این کار هیچ‌گاه با مچ دستتان روی چاقو فشار نیاورید بلکه سعی کنید وزنتان را تنها روی چاقو بیاندازید تا نوک قلم به نرمی و صافی برش بخورد.

آموزش تراشیدن قلم خوشنویسی

نحوه تراشیدن قلم خوشنویسی به خوبی قلم اعتدال که از چوب های متنوعی مثل چوب بامبو، نی دزفولی و… تهیه می‌شود برای یک استاد تمام عیار و هر خوشنویس مبتدی امری ضروری است؛ ولی سوال اینجاست آیا شیوه خوشنویسی با قلم برای دست چپ‌ها با آموزش خوشنویسی مبتدی با قلم نی برای دست راست‌ها تفاوتی دارد؟‌

لازم است در اینجا بگوییم نحوه تراشیدن قلم خوشنویسی برای چپ دست‌ها و کسانی که راست دست هستند هیچ تفاوتی ندارد. در واقع زاویه قلم نی برای چپ دست‌ها به همان اندازه‌ای است که برای راست دست‌ها در نظر گرفته می‌شود.

آموزش تراشیدن قلم خوشنویسی

مراحل تراشیدن قلم خوشنویسی

شاید بارها در فیلم تراشیدن قلم خوشنویسی با نحوه تراشیدن قلم خوشنویسی آشنا شده باشید؛ ولی باز هم ما در اینجا روش تراشیدن قلم نی خوشنویسی را به صورت ۵ مرحله کلی به شما آموزش می‌دهیم:

مرحله اول

ابتدا قلم نی را از سمتی که نازک‌تر است مثل انجام سرمشق خوشنویسی با خودکار برای تراشیدن به دست بگیرید. برای تعیین میدان قلم نی باید در شروع کار یک گودی مناسبی (فتح) را به وسیله قلم‌تراش در نوک قلم ایجاد کنید.

البته برای اندازه قلم نی باید به ضخامت قلم و میزان مهارت خوشنویس توجه کنید. سعی کنید قلم نی را مدام روی یک دفتر ساده مثل دفتر تمرین خوشنویسی با خودکار امتحان کنید.

مرحله دوم

در این مرحله پهلوهای قلم باید گرفته شود. دقت کنید هر چقدر پهلوهای قلم نی بیشتر گرفته شود مطمئناً سر قلم خوشنویسی کوچک‌تر و باریک‌تر می‌شود. آن‌وقت خوشنویسی با قلم نی شبیه آموزش خط ساده با خودکار خواهد شد.

مرحله سوم

در این مرحله نوبت به ناخن گذاری قلم یا همان پشت برداری قلم می‌رسد. همان‌طور که در آموزش خوشنویسی با خودکار لازم است فرد مبتدی نحوه صحیح قرار گرفتن خودکار در لای انگشتان را آموزش ببیند. در این جا هم لازم است پشت برداری قلم را با توجه به نوع چوب قلم نی و کیفیت مرکب خود به طرز صحیحی انجام دهید.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم باید قلم نی را روی سطح صاف و محکمی قرار دهید. سپس با چاقو یا همان قط زن حرف القلم یا همان گوشه‌های قلم را مشخص کنید. برای این کار باید چاقو را به صورت اریب در نوک قلم قرار دهید.

این انحنا مانند گرفتن سرمشق خوشنویسی با خودکار مبتدی کاملاً بسته به عادت و دلخواه شما است. شما می‌توانید هر انحنایی را که دوست دارید برای حرف القلم خود در نظر بگیرید.

مرحله چهارم

مرحله پنجم

هر خوشنویسی باید مانند آموزش خوشنویسی با مداد از فوت کوزه‌گری استفاده کند. برای این کار لازم است جهت ذخیره سازی گردش مرکب در نوک قلم نی شکافی را در این قسمت از قلم به وجود آورید. این مرحله از تراشیدن قلم خوشنویسی را شق می‌گویند. همچنین شکاف ایجاد شده در قلم نی را فاق نامگذاری می‌کنند.

برای آشنایی با تفاوت‌های خوشنویسی با خودکار و قلم و اینکه هرکدام از این هنرها چه مزایا و کاربردهایی دارد، توصیه می‌کنیم حتما مقاله تفاوت خوشنویسی با قلم و با خودکار را مطالعه نمایید.

سخن پایانی

همان‌طور که در آموزش خوشنویسی حروف الفبا با خودکار باید تکنیک‌های مهمی را در نظر گرفت یقیناً تراشیدن قلم خوشنویسی هم به همین سادگی نیست. بلکه لازم است تراشیدن قلم نی را به یک شخص ماهری که تخصص زیادی در هنر خوشنویسی دارد بسپارید. البته برای راحتی کار خود می‌توانید از انواع قلم اعتدال با کیفیت عالی و سایزهای متنوع استفاده کنید.

ما در فروشگاه اعتدال با توجه به استانداردهای لازم برای هنر خطاطی و خوشنویسی انواع قلم نی دزفولی، قلم نی خیزران، قلم نی بامبو و… را متناسب با تمامی افراد چه حرفه‌ای باشد چه مبتدی، برش می‌زنیم. تنها کافیست قلم اعتدال را به دست بگیرید تا لذت یک خوشنویسی ایده آل را تجربه کنید.

اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

sbobet slot777 joker123 slot deposit 10 ribu