آشنایی با ۷ تا از انواع خط خوشنویسی + ویژگی‌های هر خط

جستجو مطالب
آخرین مطالب
آنچه در این مقاله می‌خوانید
انواع خط خوشنویسی
آشنایی با ۷ تا از انواع خط خوشنویسی + ویژگی‌های هر خط
آنچه در این مقاله می‌خوانید

اگر شما هم قصد آشنایی با انواع خط خوشنویسی و بررسی ویژگی‌های هر خط را دارید نکته بسیار مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که خوشنویسی تنها یک تکنیک چیدن حروف در کنار هم نیست بلکه یک هنر فرم دادن به کلمات و چیدمان درست و زیبای کلمات در کنار هم است که به عنوان یکی از هنرهای ایرانیان شناخته می‌شود و اصول و قواعدی دارد.

بررسی انواع خط خوشنویسی

از جمله هنرهای شکوفا شده در دوران صفویه را می‌توان هنر خوشنویسی دانست که در آن از خطوط مختلف برای هنرنمایی استفاده می‌شده است. انواع خط خوشنویسی شامل دسته‌های زیادی است که البته سه نوع اصلی آن که شامل خط‌های تعلیق، شکسته نستعلیق و نستعلیق امروزه می‌شود بیشتر در ایران کاربرد دارد.

در ادامه در خصوص انواع این خطوط و ویژگی‌های هر خط بیشتر صحبت خواهیم کرد.

آشنایی با خطوط ایرانی خوشنویسی

در معرفی خطوط خوشنویسی ایرانی می‌توان به موارد زیر پرداخت:

1- خط تعلیق 

از جمله خطوط خوشنویسی پرکاربرد در ایران، می‌توان به خط تعلیق اشاره کرد. این خط به عنوان اولین خط کاملاً ایرانی شناخته می‌شود. خط تعلیق در اواسط سده هفتم و تأثیر گرفته از خطوط ایرانی قبل از اسلام به وجود آمده است‌.

در این خط هیچ‌گونه یکنواختی دیده نمی‌شود و تمامی خطوط به صورت متصل و تودرتو نوشته شده‌اند به همین دلیل استفاده از خط تعلیق برای خطاطان که آشنایی کامل با هنر خوشنویسی دارند و از این لحاظ در سطح بالایی قرار دارند مناسب است. بیشترین کاربردی که خط تعلیق در گذشته داشته توسط کاتبان دربارها و دیوان‌های حکومتی بوده است.

2- خط نستعلیق

دیگر انواع خط خوشنویسی در ایران، خط نستعلیق است که بسیار پرآوازه بوده و اهمیت زیادی داشته است. این خط اولین بار در اوایل قرن نهم گسترش پیدا کرد و در واقع به عنوان یکی از محبوب‌ترین خط و رسم‌های ایرانی شناخته می‌شود زیرا دارای انعطاف، خوانش راحت، تعادل و توازن زیادی است.

2- خط نستعلیق

علاوه بر این الهاماتی که از طبیعت به حروف و نقش‌های نستعلیق وارد شده ویژگی بی‌نظیری به این خط داده تا به عنوان عروس خطوط اسلامی شناخته ‌شود. در سال‌های اخیر توجه و استفاده از خط نستعلیق در ایران بسیار افزایش داشته و خوشنویسان زیادی در این زمینه هنر خود را به نمایش گذاشته‌اند.

3- خط شکسته نستعلیق

و اما آخرین دسته از انواع خط خوشنویسی در ایران، خط شکسته نستعلیق است که پیچش‌ها و حرکت‌های بسیار زیبایی دارد. مهم‌ترین ویژگی خط شکسته نستعلیق در کنار زیبایی چشمگیر آن، روان نویسی و تند نویسی آن است. در میان انواع خط خوشنویسی اسلامی شکسته نستعلیق محبوب‌ترین خط است که در دوره صفویه به دلیل نیاز بالای به تند نویسی به وجود آمده است.

بررسی خطوط خوشنویسی از کوفی تا ریحان

  1. خط کوفی 

    علاوه بر آنچه بیان شد از دیگر انواع خط خوشنویسی، می‌توان به خط کوفی اشاره کرد که جزو خطوط خوشنویسی اسلامی بوده که در شهر کوفه شکل گرفته و نخستین نسخه‌های قرآن با این خط نوشته شده است.

  2. خط ریحان 

    خط ریحان توسط علی بن ابی عبیدالله ریحانی ایجاد شده است. تعداد کثیری از کشورهای مسلمان تا سده‌های ۱۰ و ۱۱ از این خط برای نوشتن قرآن استفاده می‌کردند چراکه خطی خوانا بود.

  3. خط رقاع 

    خط رقاع یا خط عربی دیگر خطوط خوشنویسی است که بیشتر برای مکاتبات خصوصی بر روی کاغذهایی در ابعاد کوچک استفاده می‌شده و در واقع استفاده غیرمذهبی و غیر قرآنی داشته است. علاوه بر این می‌توان به خط محقق، خط نسخ و خط ثلث نیز اشاره کرد.

  4. خط توقیع 

    یکی دیگر از انواع خطوط خوشنویسی اسلامی، خط توقیع است که در قرن پنجم هجری کامل شده و در نوشته‌های مهم حکومتی و دینی کاربرد زیادی داشته است.

خرید ابزار خوشنویسی باکیفیت

خرید ابزار خوشنویسی با کیفیت

پس از اینکه به معرفی و بررسی انواع خط خوشنویسی پرداختیم لازم است توجه داشته باشید یکی از روش‌های یادگیری آسان و سریع خوشنویسی استفاده از ابزار خوشنویسی خوب و باکیفیت است. از این رو ما به شما قلم اعتدال را پیشنهاد می‌دهیم که از باکیفیت‌ترین قلم نی‌ها و به صورت کاملاً استاندارد تولید شده است.

دفتر خوشنویسی اعتدال نیز دارای ورق‌های گلاسه و به 2 صورت خط دار و بدون خط در نهایت کیفیت عرضه می‌شود. این محصولات که به صورت اختصاصی تولید شده‌اند برای تمرین خوشنویسی کاملاً مناسب خواهند بود. ضمن اینکه با توجه به کیفیتشان از قیمت مناسبی هم برخوردار هستند.

سخن پایانی

تنوع بالا در انواع خط خوشنویسی موجب شده که از خوشنویسی به عنوان یکی از هنرهای جذاب یاد شود. با توجه به اینکه در ایران سه خط تعلیق، نستعلیق و نستعلیق شکسته بیشتر کاربرد دارد حال اگر شما هم قصد آموختن خوشنویسی داشتید می‌توانید به فروشگاه اعتدال مراجعه کنید و با استفاده از محصولات این فروشگاه راحت‌تر به تمرین خطوط خوشنویسی بپردازید.

در واقع فروشگاه اعتدال اینک برند تخصصی اقلام و لوازم خطاطی طراحی و خوشنویسی از جمله انواع جوهر، مرکب، ماژیک و دفاتر خوشنویسی در ایران است. اعتدال اینک مفتخر است که سابقه چندین دهه خدمت‌رسانی به هنرمندان گرامی را بر عهده دارد.

اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

sbobet slot777 joker123 slot deposit 10 ribu